HVOR I KOMMUNEN FOREGÅR VÅRE TILBUD?

• Kulturskolens hovedlokaler samt administrasjon er plassert på Melhus rådhus.
  • Kulturskolen gir i tillegg et stort desentralisert undervisningstilbud spredt over hele kommunen.
  • Noen av våre tilbud er pga sin egenart sentralisert. Dette gjelder i første rekke tilbud med lite elevgrunnlag samt tilbud som setter spesielle krav til utstyr og lokaliteter. Kontakt skolen for nærmere opplysninger!
  • Kulturskolen er en del av den kommunale virksomheten Kultur og fritid.

SAKSBEHANDLING / KLAGEADGANG

• Klageadgang og saksbehandling går tjenestevei via elevens lærer og/eller rektor.

TILGJENGELIGHET

• Undervisningen foregår på dag-/ettermiddagstid etter nærmere avtale mellom elev og den ansvarlige for undervisningen. Som regel er dette den enkelte lærer.
  • Besøksadresse for Kulturskolen i Melhus er Melhus rådhus.
  • Kontoret er åpent kl. 9.00-15.00.

KONTAKT SKJER TIL

• Kulturskolens rektor: tlf 92087064.
  • Kulturskolens fagleder: tlf 47621727.
  • Kulturskolens administrasjon: kulturskolen@melhus.kommune.no
  • Dersom du har spørsmål, forslag til forbedringer, kommentarer, ris, ros eller klager, tar du kontakt med Kulturskolen så snart som mulig.

FORMÅL MED TJENESTEN:

• Kulturskolen skal gi barn og unge mulighet til å utvikle sine kunstneriske og kreative evner etter egne forutsetninger.
  • Gi barn og unge en meningsfull og stimulerende fritidsaktivitet og et godt grunnlag for eventuelt senere yrkesutdanning.
  • Kulturskolen skal støtte grunnskoler, barnehager og institusjoner samt lag og organisasjoner i deres arbeid med de estetiske fagene.

HVEM KAN FÅ TJENESTEN:

• Barn og ungdom fra fødsel og ut videregående skolealder.

LOVER OG REGLER:

• Opplæringsloven
  • Betaling skjer i løpet av hvert semester. For oppdaterte priser se under fanen “Priser”.

HVA VI FORVENTER AV DERE SOM BRUKERE AV TJENESTEN

• Eleven møter presis og godt forberedt til undervisningen.
  • Fravær fra undervisningen meldes til kulturskolelæreren.
  • Eleven beholder plassen inntil det foreligger skriftlig oppsigelse på www.speedadmin.dk
  • Skolepenger blir betalt. Manglende betaling kan føre til inkasso og eventuelt tap av elevplass.
  • Tilbakemeldinger- både på det som fungerer godt og det som må/bør forandres.
  • Foresatte har ansvar for å logge på vår webløsning på www.speedadmin.dk og sørge for at elevens kontaktinformasjon er korrekt. Påmelding til våre tilbud samt beskjed om å slutte skjer på det samme sted.
  • De foresatte er ansvarlig for å legge frem informasjon som gir eventuelle rettigheter til redusert skolepengekrav.

SPESIELLE TILPASNINGER AV SKOLEÅRET

• Høstsemesteret for danseelevene varer frem til uke 5 på nyåret. Vårsemesteret starter i uke 6.
  • For en del av våre tilbud organiseres undervisningen i en noe kortere periode av semesteret. Dette gjelder for våre førskoletilbud, sirkus samt Visuelle kunstfag.
  • I perioder arbeides det i prosjekter. I disse periodene går ordinær undervisning ut.

HVA DU KAN FORVENTE AV OSS:

• Godt kvalifiserte pedagoger/kunstnere som setter eleven i sentrum.
  • Elevplass etter skriftlig, webbasert søknad. Hovedopptak skjer ved skolestart i august. Søkere som ikke får plass, blir stående på venteliste og kontaktes når det blir ledige plasser.
  • På musikkdisipliner foregår undervisningen individuelt eller i grupper. I tilfeller der elevene får individuell undervisning, har eleven krav på minimum 20 minutter opplæring i uken.
  • Når det gjelder de andre tilbudene, foregår undervisningen i grupper.
  • Ved sykdom skaffer kulturskolen vikar. Dersom dette ikke lar seg gjøre, varsles eleven før undervisningen starter.
  • Dersom en elev mister mer enn tre undervisningstimer per semester på grunn av lærers fravær uten at det blir skaffet vikar, kan skolepengekravet etter søknad bli redusert i forhold til de antall undervisningstimer som går tapt.
  • For lengre tids sykdom (mer enn fire uker) og ved flytting fra bosted, kan skolepengekravet bli redusert i forhold til de antall undervisningstimer som går tapt. Forutsetningen for en slik reduksjon er at Kulturskolens administrasjon får beskjed om sykdom/flytting snarest mulig.
  • Undervisningen foregår i regelen ukentlig og følger grunnskolens skolerute.
  • Brukerne skal få tilbud om såkalte utviklingssamtaler minst én gang per skoleår – der elev, foresatt og lærer er til stede. Her er det bl.a anledning til å diskutere undervisningsplanen. På våre storgruppe-tilbud vil dette bli organisert tilpasset tilbudets art og organisering, f.eks som åpen dag.
  • Kulturskolen samarbeider med skoler, barnehager, institusjoner, lag og organisasjoner etter nærmere avtaler.

Omtaler av de enkelte undervisningstilbud finner du ved å trykke her:  UNDERVISNINGSTILBUD